Thajsko 2024

Do Thajska jsme vyrazili prvně, kromě potápění nás sem lákalo i vyhlášené jídlo. Opět se nás dalo dohromady celkem 20 účastníků a v polovině února jsme z pražského letiště vyrazili s Qatar Airways přes Doha do thajského Phuketu. Cesta probíhala naprosto bez problémů a někteří z nás se konečně poprvé proletěli Boeingem 787 Dreamliner. Je to krásné a velmi tiché letadlo. Letiště v Doha je momentálně velmi rozestavěné, což trošku snižuje komfort při přestupech, kdy trávíte i dost času jízdou autobusy po letišti, ale až to bude hotové, tak to bude určitě krásné. Už teď nás některé části letiště velmi překvapily, nejen třeba vláčkem bez řidiče, ale i množstvím zeleně, které tu uvnitř je. Část letiště totiž doslova připomíná tropickou džungli. Qatar Airways se i celkem pravidelně objevují v žebříčkách hodnocení leteckých společností před Emirates, ale za mě jsou tedy se servisem určitě lepší Emirates a to nejen proto, že na palubě podávají rum. ;-)

Na Phuketu jsme přistáli odpoledne a po drobných komplikacích, kde jsem si za podlezení pásky a zkrácení cesty musel odsedět 10 minut na trestné lavici, jsme nasedli do připravených mikrobusů a vydali se do prvního ubytování. Tím byl hotel u jedné z vyhlášených pláží Phuketu – Kata Beach. Při této výpravě jsme totiž nezůstávali na jednom místě, ale bydleli jsme celkem na 4 různých místech, abychom toho z Thajska viděli co nejvíce. Pláž Kata je pěkná a dlouhá, ale na můj vkus je tu až moc lidí, takže na vykoupání fajn, ale dovolenou bych tu určitě trávit nechtěl.

No a večer jsme samozřejmě hned museli vyrazit ochutnat místní kuchyni. Kousek od hotelu byl prostor s množstvím stánků s jídlem, které nabízely prakticky všechno, na co si člověk vzpomene. Čerstvé ryby a další mořské plody, různá masa včetně těch, která jsou pro nás trošku exotická, tím myslím třeba krokodýlí maso, ale samozřejmě také různé asijské nudle, polévky, i čerstvou zeleninu a ovoce a to včetně mého „oblíbeného“ durianu. Jídla tu jsou navíc poměrně levná, dá se říct, že vyjdou asi na polovinu toho co u nás, takže jsme ochutnávali, ochutnávali a ochutnávali, až jsme málem praskli. :-D Pivo tu mají většinou lahvové, ale dobře vychlazené a hlavně pitelné, no a různých míchaných nápojů tu měli také nepřeberné množství.

Druhý den jsme věnovali poznávaní Phuketu, pronajaté mikrobusy nás zavezly na ty nejzajímavější místa. Nejdříve jsme vyrazili do komplexu buddhistických chrámů Wat Chalong, kde jsme si v 60-ti metrové věži prohlédli úlomek Buddhovy kosti. Z této věže je také krásný výhled na celý komplex a je odsud vidět i na sochu Big Buddha, která se tyčí na kopci nad Phuketem. Ta byla také naším dalším turistickým cílem. Až když člověk stojí u ní, tak si plně uvědomí její velikost (je 45 metrů vysoká, ale velikost ještě umocňuje dlouhé schodiště k ní). V jejím okolí je pak mnoho opic, které od přítomných turistů loudí něco k snědku. Po pozdním obědě v přístavu jsme se ještě vydali do centra starého Phuketu, kde je hlavně spousta krámků s dárkovými předměty a oblečením, takže se část naší výpravy převlékla do lokálních stejnokrojů ;-)

Třetí den jsme vyrazili na sever do Khao Lak, odkud nám večer vyrážela safari loď na potápění v Andamanském moři. Nejeli jsme však přímo, ale cestou jsme si udělali odbočku abychom navštívili Ostrov Jamese Bonda, kde se natáčela bondovka „Muž se zlatou zbraní“. Už samotná cesta lodí na ostrov je zážitkem, jede se na něj přibližně půl hodiny netradiční rychlou lodí, ta má vzadu umístěný motor z nějakého náklaďáku, ke kterému je připevněná tyč, kterou obsluha motor natáčí a tím řídí směr lodi, lodní šroub je totiž umístěn přímo za motorem na dlouhé ojnici, takže zároveň dělá i pěkný vodotrysk. Cestou proplouváme okolo velkého množství mogotů, což jsou vysoké vápencové věže, které vystupují z moře. Ta nejznámější je právě v zátoce ostrova Jamese Bonda a s ní se samozřejmě všichni musíme vyfotit. Na oběd se zastavujeme v plovoucím městě mořských cikánů a i tady je jídlo vynikající. Pozdě odpoledne přijíždíme do dive centra, kde vyřídíme papíry, přeskládáme si potápěčské věci do připravených bedniček a večer okolo 8 hodiny vyjíždíme z přístavu směrem na Similanské ostrovy. Vyplutí doprovází malý ohňostroj, který má naší výpravě přinést štěstí, je to místní tradice a takto z přístavu vyplouvají všechny lodě.

Loď Dolphin Queen se stává naším domovem na dalších pět dní a nocí. Jedná se o trošku jinou safari loď, než jaké potápěči znají z Egypta. Je to dřevěná třípalubová loď, která pojme až 20 potápěčů ve dvou a čtyřlůžkových kajutách. Ty jsou sice trošku menší, ale na těch pár dní a vyspání to úplně stačí. Úplně nahoře je prostorný sun deck, uprostřed společenský prostor, kde se několikrát denně podává opět velmi chutné thajské jídlo a dole je pak potápěčská paluba a také společné sociálky.

Loď jede přes noc a brzy ráno kotví u Similanských ostrovů, kde se ráno probouzíme a ještě před snídaní vyrážíme na první ponor. Denně se pak dělají až 4 ponory, poslední den pak už jen 2, takže nejpilnější z nás udělali až 18 ponorů. A pod vodou je toho k vidění opravdu hodně, fotky z potápění si můžete prohlédnou ve fotogalerii zde. Velmi mile nás překvapuje přítomný makro život, potkáváme spoustu nahožábrých plžů, různé kraby a krevetky, ale i hodně vějířníků (ghost pipefish). Štěstí máme i na velká hejna ryb, při jednom podvečerním ponoru potkáváme obrovské hejno barakud, nejsou to žádná mláďátka, ale velké kusy, které mají okolo metru délky a je jich tu několik set. Hejno mě nakonec pouští do svého středu a barakudy jsou najednou všude okolo mě, je to jak barakudí řeka. Naprosto úžasný zážitek!!! Jindy zase potkáváme hejna kranasů či cejnovek dlouhohlavých. Potkáváme i hlavonožce, hlavně některé chobotnice nám krásně pózují. Často narážíme i na murény, já osobně mám velkou radost z modré murény nosaté, kterou vidím teprve podruhé v životě a která nám tu krásně pózovala. Menší štěstí už máme na velké ryby, potkáváme „jen“ pár menších žraloků a jednoho pěkného kytarového žraloka. Velrybáci ani manty se nám tentokrát bohužel neukázali.

Ze Similanských ostrovů pak pokračujeme na sever k Surinským ostrovům. Několikrát se jdeme podívat i na pevninu, tedy na tyto krásné malé ostrovy, kde se nacházejí i překrásné písečné pláže, které hlavně po ránu a k večeru máme prakticky jen sami pro sebe. Během dne sem pak totiž připlouvá množství turistů na jednodenní výlety rychlými loděmi z Phuketu. Pomyslným potápěčským vrcholem jsou pak ponory na Richelieu Rock. Tato potápěčská lokalita, kterou objevil Jacqous Cousteau, je uváděna mezi 10-ti nejlepšími lokalitami světa a to myslím oprávněně. Toto místo totiž doslova překypuje životem, opět zde potkáváme velká hejna ryb, ale i třeba porcelánové krevety, které většina z nás vidí poprvé v životě. Na této lokalitě jsme tedy zůstali i déle a dali zde tři ponory. Safari potápění zakončujeme cestou zpět na pevninu na vraku lodi Boonsung, která původně sloužila k těžbě písku.

Safari bylo naprosto úžasné a to i přes to, že část z nás postihla krátká žaludeční a střevní příhoda. Líbilo se nám dokonce natolik, že jsme se prakticky hned rozhodli, že se sem příští rok musíme vrátit, tentokrát to však bude na podzim (nejspíše v listopadu), kdy je větší šance na setkání s velkými rybami. Po příjezdu zpět do Khao Lak se vydáváme ubytovat do jednoho z místních hotelů, kde přespíme jen jednu noc, než se vydáme zpět na Phuket. Abychom se nemuseli tahat s potápěčským vybavením, domlouváme to tak, že nám ho jen přeloží do bedýnek dive centra, se kterým se budeme potápět na Phuketu a přebíráme si je až později na lodi před prvním ponorem.

Cestou zpět se ještě zastavujeme na sloní ekofarmě, zde máme několikahodinový program se slony indickými. Zde se ale na slonech nejezdí, sloni jsou zde defacto na odpočinek a my se seznamujeme s jejich životem a zvyky. Nejdříve je krmíme, hladíme a drbeme, pak přichází na řadu bahenní lázeň a potírání blátem a následně společné koupání a sprchování. Musím  říct, že to byl nezapomenutelný zážitek být v těsné blízkosti těchto majestátních obrů. Poté se už přesouváme na další ubytování, tentokrát u pláže Patong, kde jsme ubytovaní po zbytek pobytu.

Přímo před naším hotelem se první večer odehrává street food festival, jídla je tu ještě větší výběr, než byl na Kata beach. Je tu dokonce i několik stánků, které nabízejí různý hmyz, brouky housenky, ale také štíry a žáby. Ti nejodvážnější z naší výpravy zkoušejí i ochutnat. :-) V dalších dnech jsme pak ochutnávali i různé mořské plody, z těch méně obvyklých to byli třeba humři, nebo strašci. A vše chutnalo naprosto skvěle. Nemohli jsme vynechat ani pravou thajskou masáž, jejíž cena je zde oproti cenám u nás skoro směšná.

Z Phuketu vyjíždíme ještě na tři denní potápěčské výjezdy. První den se z důvodu větších vln potápíme přímo v okolí ostrova, viditelnost je tu ale velmi slabá a mnohdy připomíná spíše naše lomy či přehrady než moře. Ale přesto je tu velmi živo, opět nacházíme různé druhy nahožábrých plžů, hejna ryb, murény či sépie. Druhý den vyrážíme na ponory až k ostrovům Phi Phi, tady už je viditelnost výrazně lepší a potkáváme zde i několik žraloků zebrovitých. Kromě toho také opět velká hejna ryb, místy si připadáme jako v rybí polívce. Mezi ponory se pak jedeme podívat ke slavné pláži, kde se natáčel film Pláž. Je to neuvěřitelná turistická atrakce, my na samotnou pláž nejdeme a vše jen pozorujeme z paluby naší lodi z moře od umístěných bójí, za které už lodě nesmí. Když vidíme to množství turistů, kteří jdou v řadě jak husy a nesmí ani vlézt do vody, tak jsme vlastně rádi, že tam nejsme s nimi. Třetí den pak potápíme u vraku trajektu King Cruiser, který je hodně velký, ale i zde je bohužel viditelnost velmi slabá, takže si vlastně ani nejde uvědomit velikost tohoto vraku. Závěrečný ponor pak děláme na lokalitě Shark point, kde opět potkáváme několik zebra sharků. Celkem jsme tedy udělali ještě 8 ponorů v okolí Phuketu.

Poslední den před odletem vyrážíme speed boatem na suchozemský výlet na Phi Phi. Moře je ráno poměrně hodně rozvlněné, takže nám to s lodí pěkně hází a cestu nám to trošku prodlužuje. Škoda, že Rumousek zapomněl vybrat ty příplatky za houpání :-D Na ostrově dáme příjemnou koupačku, pár veselých drinků, trochu dobrého thajského jídla a odpoledne už se po hladině moře, která je klidná jak rybník, vracíme velkou rychlostí na Phuket. Teď už jen všechno zabalit a vyrazit na letiště, jelikož všechno jednou končí.

Cesta zpět proběhla bez jakýchkoliv problémů a všichni jsme se v pořádku a včas vrátili do Prahy. Osobně a podle reakcí účastníků to opět hodnotím jako velmi vydařenou výpravu, která mě osobně nadchla natolik, že jsem se rozhodl sem příští rok vypravit znovu. V listopadu 2025 tedy opět vyrazíme do Thajska, několik lidí si už udělalo předrezervaci, ale pár míst máme ještě volných. Pokud byste se k nám tedy chtěli přidat, tak už mě můžete klidně kontaktovat, detaily výpravy budou zveřejněny již brzy.

Díky všem za účast na této výpravě a těším se na další společné vydařené akce! ;-)

Fotografie z podvody najdete v galerii zde.